Persbericht RABC - geen competitie in 2019

Persbericht Royal Antwerp Bicycle Club vzw – einde competitie – 31.03.1882 (stamnummer 1)

Schoten, woensdag 19 december 2018

Geachte heer/mevrouw,

Na een zoektocht van meer dan twee jaar naar de broodnodige sponsoring/investeerders dienen wij in navolging van enkele andere roemrijke clubs uit en rond het Antwerpse, zoals daar waren Stuyvenberg W.S.C., Antwerp W.S.C., Nieuwe Dock Cycle Club, Calixberghe Sportif, Lierse BC, …, de handdoek in de ring te gooien als competitieve club.

Na 136 jaar zal de Royal Antwerp Bicycle Club, het stamnummer 1, uit het competitieve wielrennen verdwijnen. Onze club bracht meerdere kampioenen en zelf wereldkampioenen voort. De laatste 15 jaar hield onze club zich voornamelijk bezig met de opleiding van (studerende) jonge beloftevolle renners tussen de 18 en de 25 jaar. Wij hoopten als club een doorstroming te kunnen realiseren voor de renners van traditionele clubs die zich terugplooiden op jeugdwerking naar mogelijke (prof) continentale teams.

De club werd de laatste twee jaar praktisch volledig in stand gehouden door privé personen, wat heden niet langer haalbaar is. De raad van bestuur dacht in september 2018 nog enkele mooie vooruitzichten te hebben naar een redding  in 2019 toe. Dit blijkt echter een foute inschatting geweest te zijn. Tot afgelopen middag, 19 december 2018, hoopten wij echter nog op een positief bericht … maar niets is minder waar. Enkele bedrijven hebben ons tevens aan het lijntje gehouden, waardoor wij financiële risico’s hebben genomen eind 2017 om het seizoen 2018 aan te vangen. Indien dit laatste echter niet gebeurd was dan hadden wij mogelijks eerder een noodsignaal kunnen uitsturen.

De laatste maanden, sinds september 2018, werkten wij aan een nieuw concept, zijnde een RABC 2.0, waarbij de nadruk meer en meer zou liggen op community- en netwerking en minder op de traditionele publiciteitssponsoring. Maar gezien de beperkte financiële middelen hebben wij dit spijtig genoeg niet meer kunnen realiseren. Het concept op zich werd door vele bedrijfsleiders goed bevonden, maar het benodigde startkapitaal van 25.000 euro konden we echter niet bijeen krijgen om het seizoen 2019 van start te gaan en onze plannen verder uit te werken.

Wij wensen onze begeleiding te bedanken, die ons de laatste maanden toch nog een goed gevoel gaf om er volop tegen aan te gaan. Maar wij moeten ons tevens verontschuldigen bij hen en bij de renners dat wij niet geslaagd zijn in onze missie zijnde de redding van de club als competitieve club.

Wij hopen dat onze renners nog onderdak kunnen vinden bij andere (opleidings)wielerploegen. Hier kunnen we echter de kanttekening maken dat er niet veel teams meer zijn voor renners tussen de 18 en 25 jaar in onze regio. Waar renners de kans krijgen om in combinatie met hun studies hogerop te geraken. Hierbij kan nog opgemerkt worden dat weinig renners van junior ineens (semi) prof worden … wat in deze tijd wel noodzakelijk is, gezien het dalend aantal opleidingsteams in het Antwerpse.

De tussenkomst van Sven Nijs begin dit jaar waarin hij opkwam voor de jeugd- en opleidingsploegen waardeerden we enorm. Het was even hot news, tot het bericht na enkele weken reeds door zowat iedereen vergeten was en van de voorpagina verdween. Uiteraard werd deze problematiek niet vergeten door de huidige clubleiders!

Het Antwerpse/Vlaamse bedrijfsleven toont volgens ons te weinig interesse om in opleidingsteams zoals de onze te investeren. Het (semi) profgebeuren en/of organisaties krijgen dikwijls de voorkeur. We wensen hier wel te benadrukken dat we niet alle bedrijven over dezelfde kam scheren. Want er zijn nog wel degelijk bedrijven die investeren in het jeugdwielrennen. Maar we kunnen uiteraard niet allemaal uit dezelfde vijver gaan vissen met alle clubteams. Mogelijks kunnen herzieningen van de subsidiereglementen van de verschillende overheden hierbij soelaas brengen. Geen investeringen betekent op langere termijn geen Antwerpse of Vlaamse wielerkampioenen meer. 

Het stamnummer 1 zal in de actieve competitie wel verder blijven leven als een organiserende club, o.a. via de organisatie van de Antwerpse Havenpijl UCI 1.2, en zodoende niet volledig van de wielerkaart verdwijnen in 2019. In het recrea-gebeuren blijft onze toeristenafdeling eveneens tot de top van België behoren.
 

Wij wensen te benadrukken dat de laattijdigheid, 2 weken voor start nieuwe jaar, van deze beslissing niet te wijten is aan de werking van de begeleiding. Eventuele beloften die reeds gedaan werden aan renners voor het seizoen 2019 door personen van de begeleiding mogen op het conto van de raad van bestuur gezet worden. De begeleiding treft hier dan ook geen enkele schuld!  Gezien de investeringen van de laatste jaren heeft de raad van bestuur tot de laatste moment er alles aangedaan om alsnog een oplossing te vinden om het benodigde startkapitaal bijeen te krijgen.

Wij wensen veel succes aan onze renners, begeleiding en alle personen die zich tot de laatste moment hebben ingezet voor het verder bestaan van onze club als competitieve club.
Met sportieve groeten,

Royal Antwerp Bicycle Club vzw
Raad van bestuur   
Afdeling sport & organisator Antwerpse Havenpijl UCI 1.2
i.o. Patrick Schollaert
voorzitter
info@rabc1882.be

Trooper

Vind jij de opleiding van jonge sporters ook zo belangrijk? Wij wel! Daarom introduceren wij graag onze Trooper pagina.

Velen onder ons doen wel eens aan online shopping. Vanaf nu kunnen jullie ons team ook via die weg steunen.
Via deze link kan je je keuze maken uit enkele honderden online webshops. Bij elke online aankoop gaat er een deeltje van het bedrag richting onze vereniging, zonder dat het je ook maar één cent kost!

Je winkelwagentje vullen op webshops als Coolblue, Zalando en Collishop, op zoek naar een last minute vakantie via Booking.com of Cheaptickets, of wil je graag wat sportartikelen bestellen bij Decathlon? Aarzel dan niet om jullie
aankoop te doen via onze Trooper pagina, het is zeker de moeite waard!

Wil je meer info over de werking? Bekijk dan dit handige filmpje.

Verslag Sluitingsprijs

Dankzij organisator Nick Van Den Bosch (Golazo) kreeg RABC de kans om op dinsdag 16 oktober met 5 renners van start te mogen gaan in de befaamde Sluitingsprijs in Putte-Kapellen, iets waarvoor we zeer dankbaar zijn! Deze koers die sinds dit jaar niet meer op de UCI kalender staat, was voor zowel onze renners als begeleiding de ideale manier om het seizoen in schoonheid af te sluiten.

Het talrijk opgekomen publiek kreeg een mooi deelnemersveld van 121 renners uit de bekende (prof)teams uit België en Nederland voorgeschoteld, en werd daarbovenop ook nog eens getrakteerd op onwaarschijnlijk stralend najaarsweer. Alle ingrediënten waren dus aanwezig om er een mooie afscheidswedstrijd voor mekanieker Rinus van te maken.

Om 12u55 klonk het startsein voor een koers van 169 kilometer, verdeeld over 10 grote lokale ronden. Kristof moest net daarvoor noodgedwongen zijn reservefiets van het dak komen halen, daar zijn versnellingsapparaat de pijp aan Maarten gaf. Iedereen die deze wedstrijd kent, weet dat het vlakke parcours over veelal brede banen altijd garant staat voor een hoog wedstrijdgemiddelde. Na 1 uur koers stond er dan ook al 48 kilometer op de teller en zagen de toeschouwers enkele ronden een gesloten peloton voorbij razen. Toch zou de editie van 2018 niet uitdraaien op een massaspurt.

In de vierde ronden trokken 9 renners in de aanval, die geleidelijk hun voorsprong konden vergroten tot ongeveer driekwart minuut. Net nadat een tegenaanval van 11 renners met daarbij onze Robin en Mattias werden terug gegrepen, kon een nieuwe groep van 12 man wel de oversteek richting leiders maken. Zo kregen we 21 renners aan het commando, waarbij alle grote teams eigenlijk één of meerdere renners vertegenwoordigd hadden. Hierdoor kwam er nooit een georganiseerde achtervolging op gang en groeide de voorsprong steeds meer. De winnaar moest dus vooraan gezocht worden.

Uiteindelijk was het Taco Van Der Hoorn (Roompot - Nederlandse Loterij) die met een finale jump de zege wist binnen te halen en zo zijn sterk najaar nogmaals in de verf kon zetten. Al onze 5 renners kwamen in het peloton over de finish. Tom werd als eerste RABC'er 33e, gevolgd door Robin (41e), Mattias (74e), Kristof (75e) en Viktor (107e). Aan de volgwagen zagen we niets dan lachende gezichten na een aangename wedstrijd in eigen regio.  Het afscheid van Rinus na jarenlange dienst, werd terecht gevierd met een fles champagne! Bedankt voor je onuitputtelijke inzet voor het team, wat door iedereen erg gewaardeerd werd!

Graag wil ik ook nog Kurt en Seppe bedanken die onze jongens voor, tijdens en na de wedstrijd van de beste zorgen hebben voorzien!

Het seizoen 2018 zit er bij deze op. Een aantal zeer mooie hoogtepunten (2e en 3e plaats in wedstrijden voor de Beker van België, 4e plaats in Wim Hendrikstrofee, 5e plaats in IC Zandhoven en onze 4 zeges in regionale wedstrijden in augustus) doen ons met een fijn gevoel terugkijken op het afgelopen jaar, waarin helaas ook (te)veel van onze jongens getroffen werden door ziekte en/of blessure. Op naar 2019, waarin we opnieuw gaan laten zien dat we een meer dan degelijke wielerploeg zijn op nationaal niveau!

Groetjes, Jan Van Aert
 

Verslag Kustpijl

Op zaterdag 13 oktober stond RABC aan de start van de Kustpijl in Knokke-Heist, een wedstrijd op de UCI kalender niveau 1.2. Deze wedstrijd werd last-minute toegevoegd aan onze kalender, dit nadat we een tweetal weken eerder een uitnodiging ontvingen vanuit de organisatie. Vanwege het feit dat we ook mochten deelnemen aan de Sluitingsprijs in Putte-Kapellen, leek dit een mooie voorbereidingskoers.

Echter werd al snel duidelijk waarom RABC werd uitgenodigd; bij de inschrijving bleken er slechts 8 teams aanwezig te zijn, wat resulteerde in een deelnemersveld van amper 49 renners. Een aanneembare verklaring hiervoor kon niemand geven. De concurrentie met de 1.1 wedstrijd Tacx Pro Classic in Zeeland speelde zeker een rol, maar waarom de clubteams uit Oost- en West-Vlaanderen hun kat stuurden, zal een groot vraagteken blijven.

Om 13 uur trokken onze 6 jongens (Viktor Van Den Branden, Kristof Dockx, Sebastiaan Vandensande, Tom Goovaerts, Robin Jacobs en Niels Smout) in zeer warme maar winderige omstandigheden zich op gang voor een wedstrijd van 199 kilometer. De grote vraag hoe de wedstrijd zou verlopen, werd al na 5 minuten zeer duidelijk. De continentale teams aangevuld met de beste Belgische beloften uit het Lotto-Soudal kamp, trokken onmiddellijk de gas open en maakten gebruikt van de wind in de West-Vlaamse polders. Het peloton werd op een lint getrokken en de snelheid lag ontzettend hoog. Net op het moment dat Kristof wegens materiaalpech van fiets moest wisselen, brak het peloton in twee stukken. Zeventien renners vormden de kopgroep welke lange tijd met een bonus van 45 seconden rondreden. Na 50 kilometer viel de achtervolging in het 'peloton' wat stil waardoor de voorsprong gaandeweg bleef oplopen. Intussen hadden ook meerdere renners het peloton moeten laten gaan vanwege de vele stroken met zijwind.

Enkel Tom en Kristof bevonden zich na 100 kilometer nog in het peloton van een 20 tal renners, die intussen opkeken tegen een achterstand van ruim 4 minuten. De wedstrijdjury besliste daarom om deze groep bij de eerste finishpassage uit koers te nemen aan kilometerpaal 115. Kristof moest net daarvoor nog noodgedwongen zijn remmen dichtknijpen vanwege intense buikkrampen. Zo werd enkel Tom in de uitslag opgenomen, die met vrij goede benen toch nog een 22e plaats behaalde.

De wedstrijd werd uiteindelijk gewonnen door Timothy Stevens (Cibel-Cebon). Slechts 14 renners wisten de volledige wedstrijd uit te rijden.

De zware omstandigheden en het zeer kleine maar sterke deelnemersveld, zorgden ervoor dat het geen succesdag werd voor ons team. Toch neem ik mijn petje af voor deze 6 jongens die na een lang seizoen toch nog de motivatie hadden om deel te nemen aan deze (al bij al zeer mooie en veilige) koers.

Een bijzonder woordje van dank voor onze stand-in verzorgers Demi de Jong en Roy De Rijck, die hun taak perfect hebben vervuld. Ook Kurt en Rinus waren wederom paraat om alles in goede banen te leiden!

Groetjes,
Jan
 

Uitslag tombola Steunkaartenactie 2018

Afgelopen weekend werd de tombola getrokken verbonden aan de steunkaartenactie 2018. Winaars met volgende nummers mogen contact opnemen met het secretariaat via de contactpagina:

- 332
- 349
- 423

Verslag Ronde van Midden Brabant (Dongen - Nederland)

Voor de laatste officiële interclub van het jaar, trok RABC met een zeskoppige selectie richting Nederland. In Dongen (nabij Breda) vond namelijk de 49e Ronde van Midden Brabant plaats, een wedstrijd georganiseerd door wielervereniging De Jonge Renner. Om 12u30 namen Ward Van Doren, Tom Goovaerts, Viktor Van Den Branden, Kristof Dockx, Robin Jacobs en Michael Steyaert onder een knalblauwe hemel de start voor een koers over 160 kilometer. Het parcours bestond uit 3 grote ronden van 40 kilometer, gevolgd door nog 2 kleinere ronden van 20 kilometer. De aanwezigheid van 7 Nederlandse continentale ploegen en het Belgische Lotto Soudal U23 zorgde voor een zeer sterk deelnemersveld.

Na een 20-tal kilometer trok 1 eenzame renner in de aanval die iets later het gezelschap kreeg van drie anderen. Hun voorsprong liep dankzij de goedkeuring van het peloton al snel op naar 1 minuut. Een aantal kilometer voor de eerste kasseistrook was er behoorlijke opschudding in het peloton. Een 15-tal renners stonden (verspreid over een 100-tal meter) plots naast de kant van de weg met een lekke band. Gelukkig bleef RABC gespaard van pech en konden onze jongens zich goed handhaven in de groep om zuinig richting de eerste lastige hindernis te rijden. De eerste passage op de kasseistrook van de Watertorenstraat liet al snel blijken dat dit stuk van het parcours cruciaal zou zijn in het vervolg van de wedstrijd. Het peloton trok zich na enkele scherpe bochten op een zeer lang lint, waardoor al snel renners in de problemen kwamen. Onze Ward bevond zich in een groepje van een 5-tal gelosten, maar kon enkele kilometers later terug de aansluiting vinden bij de hoofdmacht.

Na 65 kilometer wedstrijd kregen we een tegenreactie uit het peloton. Twee renners (met daarbij man in vorm Sander de Pestel van Lotto Soudal) slaagden er na een felle achtervolging in om aansluiting te krijgen met de 4 koplopers. Deze zes vluchters liepen steeds verder uit tot een maximale voorsprong van net geen 3 minuten. In de grote groep werd gekeken naar de continentale ploegen die vooraan niemand vertegenwoordigd hadden. In de laatste grote omloop nam het Alecto Cycling Team zijn verantwoordelijkheid, maar veel van de voorsprong werd er niet afgedaan. Na 110 km kwam Michael zonder al te grote gevolgen ten val, maar hij kon gelukkig na een korte maar krachtige achtervolging opnieuw aansluiten achteraan het peloton. Wel zorgde een stevige versnelling bij elke passage van de kasseien voor een uitdunning in de grote groep. Tom Goovaerts moest na 120 kilometer wegens buikpijn afhaken. Niet veel later kwamen we een geloste groep van een 12-tal renners tegen met daarbij Michael, Kristof en Viktor. Zij knokten om terug te keren, maar de jacht in het peloton zorgde voor een (te) hoge snelheid in de uitgedunde groep. Zij dienden bij het ingaan van de slotronde de koers te verlaten.

Vooraan zat Robin vrij comfortabel in het 55-koppige peloton, waar de jongens van het Seg Racing Team nu de touwtjes in handen hadden genomen. De voorsprong liep snel terug en net voor de laatste passage op de kasseien (5 km voor de finish) kwam het dan tot een hergroepering. Onmiddellijk daarna trok Cees Bol (Seg Racing Team) vol door op de kasseien. Hij kreeg 2 kompanen mee en toen iets later ook Stan Dewulf (Lotto Soudal) kwam aansluiten, leek de juiste trein te zijn vertrokken. Toch werd de kloof bij het ingang van de slotkilometer nog gedicht door de jongens van Metec-TKH continental cycling team in dienst van hun wederoptredende spurter Arvid de Kleijn, waarna een (massa)sprint onvermijdelijk bleek. Daarin was het de 20-jarige Italiaan Alberto Dainese (Seg Racing Team) die zich, net als in afgelopen week in de profkoers te Stekene, tot winnaar kroonde.

Robin bolde na een zeer verdienstelijke wedstrijd moegestreden als 41e over de aankomstlijn. Graag vermelden we hierbij dat hij de 13e clubrenner was in de uitslag, wat veel zegt over het niveau van deze mooie wedstrijd. Ook onze andere jongens hebben hun uiterste best gedaan, maar zij werden afgerekend op hun mindere positionering bij de smalle kasseistrook. Dit leerpuntje willen we als ploeg zeker meenemen richting 2019, waarin we onze jonge belofterenners zo goed mogelijk zullen trachten bijstaan in hun overgang vanuit de juniorencategorie.

Ook een woordje van dank aan mekanieker Kurt en verzorgers Hilde en Etienne, die opnieuw alles vlekkeloos mee hebben helpen verlopen. De inzet van al onze renners en begeleiders afgelopen seizoen wordt erg gewaardeerd!

Groetjes,
Jan Van Aert

Selectie Ronde van Midden Brabant (Dongen - Nederland)

Verslag Zandberg Classic

Op zaterdag 22 september trokken we met RABC voor het tweede jaar op rij richting Harelbeke om aan de Zandberg Classic deel te nemen. Door het afmelden van Niels Smout (ziekte) stonden we met volgende 5 renners aan de start : Michael Steyaert, Matthias Pauwels, Robin Jacobs, Kristof Dockx en Viktor Van Den Branden. Een sterk deelnemersveld in combinatie met regenachtige omstandigheden op een lokale omloop met zeer veel bochtenwerk, deed al op voorhand vermoeden dat het geen simpele wedstrijd zou worden. Vooraan rijden was dan ook opdracht nummer 1 bij de bespreking vooraf.

Om 14 uur gingen 139 renners (verdeeld over 23 teams) van start voor een opdracht van 136 kilometer, oftewel 14 ronden van telkens 9,75 km. Zoals voorspeld trok het peloton zich onmiddellijk op een lang lint en kwamen vele renners al vanaf de eerste ronde in de problemen. We kwamen al zeer snel Matthias tegen die zich de afgelopen weken ook al slecht voelde op training. Na kort overleg beslisten we om hem binnen te laten draaien en zo een eind te maken aan dit seizoen. Een goede rustperiode en opvolging van bloedwaarden zijn voor hem nu de belangrijkste zaken alvorens terug op te bouwen richting 2019!

Elke ontsnappingspoging werd het eerste 1,5 uur teniet gedaan door de hoge snelheid in het langgerekte peloton. Op dergelijke omloop was het eigenlijk ongelooflijk dat men na 1 uur wedstrijd op de radio meldde dat er al 44 kilometer waren afgelegd. De afvallingsrace bleef voortgaan waardoor we met de volgwagen elke ronde meerdere renners voorbij reden. Ook Robin kwam in moeilijkheden en moest na 90 kilometer de groep laten gaan. De hoofdmacht brak meerdere malen in verschillende stukken, maar de definitieve afscheiding kwam er pas na 95 kilometer toen in 2 trapjes in totaal 11 renners het ruime sop kozen. Een bonus van 1 minuut was voldoende speelruimte om in de laatste 2 ronden het spel voor de dagzege te beginnen spelen. Het overtal van de renners van Lotto Soudal (3 stuks) werd perfect uitgespeeld door een aanval van Aaron Van Poucke op 5 kilometer van het einde. Deze jongen kon met ruime voorsprong het zegegebaar maken in een druilerig Harelbeke. Een halve minuut later trokken zijn 2 ploegmaten het laken naar zich toe in de spurt van het achtervolgend groepje, waardoor we een compleet Lotto-podium kregen.

Onze 3 overgebleven jongens kwamen moegestreden over de finish. Kristof werd 51e, Michael (in zijn eerste IC na blessure) 58e en Viktor 75. Dit resulteerde in een bescheiden 15e plaats in het ploegenklassement. Ondanks de mindere uitslagen heb ik als ploegleider toch veel respect voor de renners en begeleiding (Hilde, Etienne en Kurt) om in slechte omstandigheden toch het beste van zichzelf te geven!

Met sportieve groeten,
Jan Van Aert



┬ęclear solutions 2012